Svar: Ferie og ophold udendørs
25. juni 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Dorte
Din lille dreng må gerne være med udenfor og han kan sagtens tåle at komme ud :) Han bør dog ikke være i solen, men skal være under et skyggefuldt træ, en haveparasol, et solsejl eller lignende, så solens stråler ikke kan ramme ham.
Bomuldstøj er bedst, han skal kunne komme af med varmen og det kan være en god idé at give ham en bluse med langt ærme og et par tynde bomuldsbukser på. Hvis det er rigtig varmt, kan det være en god idé bare at bruge en bodystocking og måske lidt strømper på fødderne, hvis han virker perifert kold (mange børn får lidt kolde fødder og hænder, så kontroller altid ved at mærke ham i nakken).
Han må gerne ligge på et vattæppe, sine dyne eller lignende på græsset og vil nyde f.eks. at ligge og kigge på træets blade der bevæger sig i vinden. Du kan også bruge madrassen fra barnevognen på tæppet, så får du lidt ekstra isolering, hvis du skønner jorden stadig er lidt for kold :)
Det anbefales at man så vidt muligt holder sig indendøre mellem kl. 12-15 fordi solens stråler er skarpest der. Men generelt skal han jo slet ikke i solen. Solcreme og dækkende tøj kan være nødvendigt, hvis du går med ham i en bæresele og vær her også opmærksom på at han skal have en hat med skygge i både panden, over ørerne og i nakken. Han må gerne komme med ud, men tåler ikke solen.
Hvorvidt han reagerer på de mange nye indtryk og om det bliver for meget eller noget han bare nyder - det må tiden vise. I må prøve jer lidt frem og se hvad der sker, hvordan han har det med det. Da han er født lidt før tid, vil han måske reagere mere voldsomt på det og det kan hurtigt blive for meget - modsat, så beskriver du også en dreng der gerne vil følge med og som faktisk nyder når der sker noget omkring ham. Så jeg synes I er nødt til at prøve jer lidt frem.
Rigtig god sommer og fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske